Vandaag lag het boek van Sem Donkers in de bus en mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wie Donkers’ toneeloptreden op de Europese Conventie in Avifauna heeft meegemaakt, zal in dit boek veel herkennen. Zijn verhaal over leven en werken van Stan en Ollie is opgebouwd in de vorm van een script voor toneel of film, met veel ruimte voor voor ‘artistieke vrijheid’ bij het invullen van de details zonder de gedocumenteerde grote lijnen geweld aan te doen.
We weten veel over de jongens uit de overbekende op research naar de feiten gebaseerde biografieën, maar tegelijkertijd weten we bijna niets. Hoe gingen Laurel en Hardy écht met elkaar om, hoe verliepen hun gesprekken— niet alleen onderling, maar ook met hun producenten, vrouwen en collega’s? Kunnen we zomaar geloven wat zij zelf daarover ooit hebben meegedeeld aan hun biografen of wat de naaste familie erover kwijt wlde? Hier vinden de filmmakers van de recente, zogenoemde biopic Stan and Ollie, de romanschrijver John Connolly en toneelschrijvers als Tom McGrath en Neil Brand de ruimte om de geschiedenis op basis van de bekende feiten verder te vermenselijken door op een verwantwoorde manier te gissen naar vervlogen gesprekken en gebeurtenissen. Sem Donkers hoort in dat rijtje. Je leest met een glimlach en instemmend gemompel: ja, zo had het kunnnen zijn, wie weet!
Zijn boek Chéz Stan & Ollie is uitgegeven door Boekscout YO! in Soest (www.boekscout-yo.nl), een uitgeverij voor jong talent. Ik heb het bewaard voor de laatste regel, maar in Sems geval is het talent levensgroot: hij is twaalf— nou, nu misschien dertien jaar jong!
CHÉZ STAN & OLLIE (ISBN 978-94-6389-379-4. 136 pagina’s, met foto’s van en door de auteur. Prijs: €18,99 incl. verzendkosten)