‘Tot de laatste akte’

Uw webmaster ontving een prachtboek over het verzamelen van films en filmverzamelaars, getiteld Tot de laatste akte!. Het groot formaat en rijk geïllustreerde boek is een must als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in het onderwerp: het behoud van de analoge films op 35mm of breder, die nu door digitaal geweld worden overspoeld. Verzamelaars hebben keer op keer oude films gered die door onverschillige copyright-houders waren afgeschreven. Daarover en over minder zwaarwegende zaken gaat ’t in dit boek, waarvoor negentien verzamelaars door Barend de Voogd zijn bevraagd. Met als resultaat vlot leesbare verhalen over motivering, persoonlijke achtergronden en de schemerachtige handel in ‘celluloid’, compleet met de nodige sappige details. Meestal is het mondje dicht over dit onderwerp; voor het eerst wordt in dit boek het zwijgen doorbroken. Nu alle bioscopen en de rest van de ‘officiële’ handel zijn overgestapt op digitaal, zijn er blijkbaar minder beren op de weg.

Alleen al de uitvoerige inleiding, onder de titel In Liefdevolle Handen, maakt de aanschaf de moeite waard. Het is natuurlijk prachtig dat je voor een paar tientjes een hele film in een klein doosje kunt kopen, maar we dreigen te vergeten wat de bron van dit cultureel erfgoed is. Moet de analoge film wel bewaard blijven, onder optimale en kostbare omstandigheden, als een gave digitale kopie voorhanden is? Het is een van de kwesties die worden behandeld in dit hoofdstuk, waaraan diverse deskundige auteurs hebben meegewerkt.

Tenslotte: de Perfect Day Tent komt natuurlijk ook ter prake. We blijven immers als een van de weinigen de oude filmkopieën vertonen, zolang in Tuschinski en The Movies 35mm-projectoren blijven staan (naast de digitale). Meer dan de helft van de geïnterviewde verzamelaars noemt Laurel & Hardy. Ook die zijn gelukkig in liefdevolle handen!

Het boek is uitgegeven door het Geoffrey Donaldson Instituut. De prijs is €29,90 exclusief verzendkosten.
U kunt bestellen door een mailtje te sturen naar info@donaldsoninstituut.nl

Twee pagina’s van ‘Tot de laatste akte’, met een van de 19 portretten, gemaakt door Marjolein Ansink. Dit is Michael Helmerhorst.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *